Booet
PriserBloggKontaktLogga in
Kundavtal
Kundavtal för tjänsten Booet (booet.se). Gällande från och med beställningsdatum fram till uppsägning av tjänsten.
1. PARTER
1.1 Tjänsten, leverantören och kunden

Detta kundavtal reglerar tjänsten Booet - Hemsidor till bostadsrättsföreningar. Tjänsten levereras av Red Radar Ventures AB (559415-9724) (Booet). Beställaren av tjänsten kallas i texten för kunden.
2. AVTALSTID
2.1 Bindningstid och uppsägningstid

Avtalet löper från beställningsdatum och tillsvidare. Tjänsten har varken bindningstid eller uppsägningstid.

2.2 Period för tjänsten

Vid påbörjad betald tjänst kommer kunden att faktureras i förskott på återkommande periodisk basis årligen. I slutet av varje period kommer tjänsten automatiskt att förnyas till en ny period om kunden inte säger upp den.

2.3 Uppsägning av tjänsten

Avtalet kan sägas upp skriftligt när som helst och detta kan göras antingen genom att skicka ett e-postmeddelande från kundens kontaktadress eller genom att skicka ett pappersbrev som är undertecknat enligt kundens bestämmelser för firmateckning. Booet kommer alltid att bekräfta uppsägningen och om denna bekräftelse inte har mottagits bör kunden kontrollera att uppsägningen har kommit fram. Om tjänsten sägs upp mitt i en betalperiod kommer resterande del av årsavgiften ej att återbetalas till kunden.

2.4 Ångerrätt

Beställning av hemsideverktyget Booet är att betrakta som en tjänst vars fullgörande påbörjats under den i ("Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler "), angivna ångerfristen. Kunden ger sitt uttryckliga samtycke till att leverans av beställd tjänst påbörjas omgående, varvid eventuell ångerrätt upphör.
3. PRISER & BETALNING
3.1 Prislista

Avgifter utgår enligt prisuppgifter på booet.se, om inte annat avtalats. Alla avgifter är beräknade i SEK och exklusive lagstadgad mervärdesskatt (moms). Avgifter kan bestå av rörliga, fasta eller engångsavgifter.

3.2 Betalningstid

Fakturor skall betalas inom 30 dagar efter fakturadatum, om inget annat avtalats.

3.3 Fakturering

Kunden väljer om fakturor skickas via e-post eller vanlig post och anger fakturaadress. Det är kundens ansvar att se till att fakturaadressen och faktureringssättet är uppdaterade och korrekta.

3.4 Betalningspåminnelser

En påminnelse skickas via e-post till fakturaadressen 7 dagar efter förfallodatumet. Om fakturan fortfarande är obetald efter 21 dagar, skickas en påminnelse till kundens postadress. Efter 60 dagar skickas en inkassofaktura, och efter 81 dagar skickas ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten. En påminnelseavgift kan tillkomma vid försenad betalning enligt lag.

3.5 Annullering

av tjänsten Vi förbehåller oss rätten att vägra eller avbryta din beställning när som helst av vissa skäl inklusive men inte begränsat till:

  • Tillgänglighet av tjänsten
  • Fel i beskrivningen eller priserna för tjänsten
  • Fel i din beställning
  • Vi förbehåller oss rätten att vägra eller avbryta din beställning om bedrägeri eller en obehörig eller olaglig transaktion misstänks.

3.6 Dröjsmålsränta

Vid betalning efter förfallodatumet kan dröjsmålsränta debiteras enligt räntelagen.

3.7 Höjning av avgift

Booet kan höja avgiften för nästkommande fakturaperiod. Under pågående fakturaperiod kan avgiften höjas om det beror på förändringar i skatt eller myndighetsutövande eller andra omständigheter som företaget inte har kontroll över. Kunden meddelas om avgiftshöjningen minst 30 dagar i förväg.

3.8 Sänkning av avgift

Avgifter kan sänkas utan förhandsmeddelande till kunden, men eventuell sänkning träder i kraft först vid nästa fakturaperiod.

3.9 Kostnadsfri provperiod

Booet kan, utifrån eget tycke, erbjuda tjänsten med en kostnadsfri provperiod under en begränsad tidsperiod. Om kunden registrerar sig för tjänsten för att nyttja en kostnadsfri provperiod av tjänsten kommer kunden inte att debiteras förrän den kostnadsfria provperioden har löpt ut. Kunden kan endast nyttja provperiod vid ett (1) tillfälle per år om inget annat explicit avtalats mellan kunden och Booet.

Vid sista dagen av den kostnadsfria provperioden, såvida du inte har sagt upp tjänsten, kommer du automatiskt att debiteras de tillämpliga avgifterna för den typ av tjänst du har valt.

När som helst och utan förvarning förbehåller sig Booet rätten att (i) ändra villkoren för erbjudandet om gratis provperiod eller (ii) avbryta ett sådant gratis testerbjudande.
4. SUPPORT, UNDERHÅLL OCH DRIFT
4.1 Support

Kunden har rätt till fri support via e-post eller telefon under avtalstiden. Supporten är avsedd för kundens webbansvarig och gäller tjänsten.

4.2 Planerat underhåll och service

Eventuella planerade åtgärder som kan påverka kundens användning av sin webbplats meddelas i förväg via e-post till kundens kontaktadress. Större strukturella förändringar meddelas minst två veckor i förväg. Mindre förändringar och buggfixar utförs kontinuerligt.

4.3 Driftsäkerhet

Våra leverantörers server uppdateras regelbundet med den senaste mjukvaran och är placerad bakom brandvägg. Serverns upptid ligger under SLA på 99.99% upptid per år.

4.4 Backup

Backup tas för att säkerställa data vid eventuellt tekniskt haveri. Backupen är inte avsedd för att ersätta filer eller e-post som raderats av kunden.

4.5 Begränsning av ansvar

Booet friskriver sig från ansvar för information och filer som kunden själv har manipulerat eller raderat. Booet tar inte heller ansvar för eventuella olägenheter, skador eller förluster som uppstår på grund av omständigheter som ligger utanför företagets kontroll, inklusive force majeure-händelser, dataintrång eller liknande händelser som sker trots att normala drift- och säkerhetsåtgärder har vidtagits. Skadestånd omfattar inte indirekta skador eller ekonomisk förlust som kunden kan drabbas av i sin verksamhet.

4.6 Förbehåll och reservationer

Om kunden ej iakttar dessa villkor, kommer på obestånd eller försätts i konkurs, äger Booet rätt att med omedelbar verkan uppsäga prenumerationen, utan rätt för kunden att återfå någon del av tillgodohavanden eller eventuell avgift som betalats för tjänsten. Om kunden inte betalar fakturan senast vid förfallodatum förbehåller Booet sig rätten att avsluta tjänsten.

4.7 Marknadsföring och referenser

Booet har rätt att använda kundens namn och/eller BRF:ens namn och webbadress som referens i marknadsföringssyfte på webbplatsen booet.se och andra kommunikationskanaler med potentiella kunder för Booet. Om detta inte godkänns så ska kunden inkomma med en begäran till [email protected].
5. KUND- OCH PERSONUPPGIFTER
5.1 Kontaktadress webbansvarig

Vid beställning av tjänsten uppger kunden en e-postadress som kontaktadress för webbansvarig. Kunden ansvarar för att hålla kontaktadressen uppdaterad. Om en ändring önskas, kan detta göras via kundens egen webbplats. Om kunden saknar inloggningsuppgifter, kan en skriftlig begäran skickas in som är underskriven av firmatecknare för att ändra adressen.

5.2 Behandling av personuppgifter

Personuppgiftshantering regleras av Dataskyddsförordningen (GDPR). Genom att använda Booet Hemsida-tjänsten godkänner kunden att Booet hanterar personuppgifter vid behov, till exempel för att utföra önskad tjänst eller fakturering. Booet behandlar information såsom föreningens namn, organisationsnummer, postadress, betalningshistorik och kontaktadress för webbansvarig.

5.3 Personuppgiftsbiträde

Kunden är ansvarig för personuppgifter som publiceras på deras egen hemsida. Booet är personuppgiftsbiträde för denna information. Booet som personuppgiftsbiträde åtar sig att:

  • Behandlar personuppgifter i enlighet med GDPR-lagstiftningen när det är nödvändigt för att utföra tjänsten och faktureringen Respektera sekretesskrav för personuppgifter
  • Garantera lämplig skyddsnivå
  • Underlätta för personuppgiftsansvarig att hantera rättighetsfrågor
  • Ta bort personuppgifter när tjänsten är uppsagd
  • Tillhandahålla nödvändig information till personuppgiftsansvarig
  • Informera personuppgiftsansvarig vid användning av underbiträden
  • Våra servrar är placerade i Europa och vi anlitar följande underbiträden:
    • DigitalOcean, LLC. (databas, hosting)
    • Amazon Web Services, INC. (filhanterinstjänst)


Detta kundavtal uppdaterades senast 2023-05-28.
© 2025 Booet | [email protected]